vrijdag 14 augustus 2015

Tentoonstelling : Freddy Litière : “Een kwestie van kleur, detail en schaduw”


Reeds bijna 60 jaar wijdt Ieperling Freddy Litière zich aan het beschilderen van figuren. Een hobby als een ander denk je dan. Tot je voor zijn overrompelende creaties staat waarbij het gewone oog de grootste moeite heeft om elk detail te taxeren. Is dit een voorbeeld van monnikenwerk gebaseerd op een ragfijne techniek en een grenzeloos kleurenpalet? De uiting van een buitensporige passie? Of is dit een ware vorm van kunst waarin Freddy tot de top behoort?

Voor deze voormalige basketcoach begon alles op 10-jarige leeftijd met het beschilderen van historische figuren als Jacob Van Artevelde en Gwijde van Dampierre die toen gratis in de pakken van koffie Storme staken. “Denk maar niet dat dit toen mijn enige hobby was,” vertelt Freddy. “Het was maar af en toe dat ik toen de penselen uit de kast haalde, hoewel ik ze nooit ver weg stak.” Gaandeweg bekwaamde hij zich in het hanteren van flinterdunne penselen en het goochelen met kleur en schaduw, hoewel het vreemd genoeg niet bij hem opkwam om aan de kunstacademie lessen te volgen.

“Alles kwam pas echt in een stroomversnelling toen ik tijdens mijn basketcarrière als coach van US Tourcoing in het Franse Villeneuve-d’Ascq terecht kwam en er toevallig op een vereniging stootte die net als ik figuren beschilderde. De mensen waren er zeer toegankelijk, ik leerde vlug heel wat bij en kwam onder meer in contact met speciale technieken. Ik ervaarde er ook dat het aanleggen van een goede documentatie van groot belang is. De gebruikte kleuren voor het aankleden van historische figuren moeten dan ook historisch correct zijn.”  Van het een kwam het ander, Freddy schreef zich in voor een wedstrijd en behaalde tot zijn grote verbazing meteen de hoofdprijs. Intussen mag Freddy binnen de wereld van het figuurschilderen als een autoriteit aanzien worden. Hij zetelt dan ook regelmatig als jurylid of juryvoorzitter bij belangrijke wedstrijden.

“Enkel ’s morgens vroeg schilder ik,” vervolgt Freddy. “ Dan is het stil en heb ik het huis voor mij. Niks mag me afleiden. Omdat ik heel gefocust schilder, ben ik nooit langer dan twee uren bezig. Je moet weten dat één verkeerde penseelstreep of foute kleurtoets soms vele weken werk teniet doet. Het is  inderdaad een kwestie van kleur, detail en schaduw. Zo intens en gedetailleerd werken vergt niet alleen veel van je concentratie, maar ook van je ogen. Nu maar hopen dat ze me nog lang niet in de steek laten.”

Van 4 september tot en met 26 september te zien in de bib - gratis toegankelijk tijdens de openingsuren !  




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen