maandag 26 januari 2015

Gelezen : Is dit een mens (Primo Levi)



Op 27 januari 1945 - 70 jaar geleden - werd Auschwitz bevrijd. In dat complex van kampen stierven 1,1 miljoen mensen - het grootste deel werd er vergast.

Soms vraagt iemand mij - "wat is het mooiste boek dat je ooit gelezen hebt ?".
Ik weet het niet - ik heb daar geen antwoord op. Wat is mooi ? Mag het ook een bitter, schrijnend, pijnlijk boek zijn ? Ik hoop dat het mooiste nog moet komen - dat ik morgen weer verrast kan worden door het volgende boek. Ik hoop ook dat ik boeken kan en mag lezen die ik niet mooi vind - maar die mij veranderen, bijschaven, laten nadenken - mijn geloof aan het wankelen kunnen brengen.

En soms antwoord ik - "ik kan je wel zeggen wat voor mij tot nu toe en waarschijnlijk ook voor altijd het belangrijkste boek is dat ik gelezen heb : "Is dit een mens" van de Italiaanse schrijver Primo Levi !!

Levi beschrijft hoe hij in Auschwitz leefde, overleefde, amper leefde. En hoe je ook levend eigenlijk al dood kunt zijn. Hij schrijft ook dat de besten het niet overleefd hebben. Hij wel.
Een verhaal vol gruwel en dood - maar mild en sober.
Een meesterwerk. Ooit ben ik Italiaans beginnen leren om dit in de oorspronkelijk taal te kunnen lezen.

Aanbevolen dus - om nooit te vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen