woensdag 27 februari 2013

Beluisterd en gelezen : Françoise Hardy - L'amour fou

Van alle artikels die op deze blog verschenen zijn, is die van 30 april 2010 over Françoise Hardy veruit het meest gelezen. Merkwaardig toch !
Tijd voor een nieuw stukje over deze knappe Française - maar niet alleen daarom natuurlijk.
Dit keer is het evenwel met gemengde gevoelens.
L'amour fou....en L'amour fou....

Eerst de cd - en hier geen twijfel mogelijk. Opnieuw een verzameling knappe chansons - een stem die altijd weer verrast en steeds beter wordt - sensueel en intrigerend - het meisje van vroeger én de vrouw van nu. Blij dat Frankrijk dichtbij is en ik toch wel wat Frans begrijp.

En dan is er ook haar roman die in dezelfde periode verscheen. Waarschijnlijk deels autobiografisch. Het relaas van een waanzinnige liefde, randje psychotisch, vernietigend en verscheurend. "A tort ou à raison, tu voyais ta mort dans un amour qui voulait t'apporter la vie, tandis que j'attendais la vie d'un amour qui m'entraînait vers la mort" (p.152). Het vergt heel wat doorzettingsvermogen om dit tot het einde te lezen : complexe en verwrongen zinnen, niet echt makkelijk Frans - en halfweg heb je het al wel begrepen. Prachtige ideeën over liefde, zich binden, angst en passie - dat wel. Interessant - maar niet goed. Ik verwacht van een roman dat ik geboeid word door het verhaal, door de personages, door hun leven en woorden en daden of anders moet de auteur mij overtuigen door zijn stijl. Helaas krijg ik hier alleen de schrijfster aan het woord die mij absoluut iets wil vertellen. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen