woensdag 2 januari 2013

Gelezen : Jan Simoen en Kristien Hemmerechts

Uit één of ander jaaroverzicht vond ik een jeugdboek van Jan Simoen en daarna las ik het aangrijpende interview met hem in De Standaard. Een generatiegenoot - en ik had allang niets meer van hem gelezen. Bovendien vond ik de titel meer dan intrigerend : "De nacht van 2 april."
Spannend en ontroerend verhaal over vriendschap (en over wat oorlog met vriendschap doet). Gesitueerd in Middelkerke - ver van mijn dorp en bovendien heb ik helemaal niets met de zee... Maar toch herken ik moeiteloos de jeugd van de schrijver - bij elke referentie klinkt een belletje. Kinderen van de zoutkreek....om maar één voorbeeld te geven. En meteen zit je dan op de kronkelpaden van het geheugen.

Net nu ik eindelijk weer eens Kristien Hemmerechts las - ik ben waarschijnlijk bij "Wit zand" blijven steken !! Daar moet ik iets aan gaan doen want ik vond haar laatste werk bijzonder boeiend : "Kronkelpaden van het geheugen".
Ook zij is een generatiegenote - en ook hier weer wandel ik op vertrouwd terrein als zij terugblikt op haar jeugd en studententijd. Wat onthoudt een mens en waarom ? En hoe kennen wij de anderen ? Als blijkt dat iedereen iets anders onthouden heeft. Het gaat de facto over haar buurvrouw - maar het is meteen ook een zoektocht in onze eigen wereld en bewustzijn. Knap !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen