donderdag 2 augustus 2012

Gelezen … op vakantie: Het voorseizoen (David Pefko)



Zoals Hokwerda’s kind van Oek de Jong kleeft aan onze vakantie in het Spaanse Palamos , zo denk ik meteen aan St Brévin l’Océan wanneer ik Die zomer van Wanda Reisel zie. Brouwers’ Datumloze dagen hoort dan weer bij herinneringen aan onze trip naar het Hollandse Renesse, zoals Murakami’s Norwegian wood muurvast hangt aan ons verblijf in Corfu. Vraag me echter niet wat ik vorig jaar tijdens onze vakantie in Bretagne heb gelezen. Geen idee. Twee weken geleden stak, naast hier weinig ter zake doende titels, Het voorseizoen van David Pefko tussen sokken, shirtjes en aanverwante, richting Eifelgebergte. Dit vuistdik tweede boek van deze tot voor kort weinig bekende jonge Nederlander over een depressieve rechercheur in het Engelse Leicester werd laatst gelauwerd met de Gouden Boekenuilprijs 2012. Niet voor niets, wat mij betreft. Pefko presteerde het om me in de o zo rustige Eifel van de ene verschrikking naar de andere te voeren en tegelijkertijd me door een storm van emoties te duwen. Van onbegrip naar ontroering, van woede naar compassie, van haat naar bezorgde liefde. Sterk spul, als je het mij vraagt. Alleen jammer van het handvol drukfouten. Grote kans dat ik volgend jaar nog weet wat ik tijdens onze vakantie in de Eifel gelezen heb. (ED)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen