vrijdag 20 januari 2012

Nu en dan een gedicht : Koenraad Goudeseune

Twijfelde je er nog aan om de dag vóór Gedichtendag naar de Ieperse bibliotheek te komen luisteren naar Koenraad Goudeseune, Dirk Clement en Floor Deroo ? In Nederland twijfelt men anders niet aan de recentste bundel van Goudeseune. In "Vrij Nederland"  krijgt 'Dichters na mij' 4 sterren en Rob Schouten schrijft : "Verrassend goede dichter is de Vlaming Koenraad Goudeseune, nonchalant en toch stevig, losjes maar met een eigen geluid. (...) Eén van de leukste gedichten is 'Bekentenis',(...)".
Meer dan reden genoeg om hier op te nemen in onze reeks 'nu en dan een gedicht' !

Bekentenis

Ik zou eens in een cabriolet willen rijden,
arm losjes uit het raam,
leuke muziek op de radio,
aangename vaart,
fris, geschoren en goedgeluimd,
op een weg langs de zee,
bij valavond en strijklicht
en met op de achterbank
van mijn buurvrouw
de stoffelijke resten.

uit : Dichters na mij (Atlas, 2011)

1 opmerking:

  1. Gisterenavond naar Dirk, Floor en Koenraad geluisterd
    in de Alfa-en-Omega-zaal; van ’t begin tot ’t einde.

    Voornamen volstaan.
    Ieper is groots in zijn kleinheid.

    De namen gekozen door ‘de mannen’ van de bib.
    Mannelijke intuïtie met oog voor het buitengewoon machtige.

    Losse stukken, hoogstaande poëzie.
    Een flard muziek ertussen;
    wankelend, in volle ontwikkeling.

    In 2006 hoorde ik deze drie voor het eerst samen.
    In 2012 opnieuw.

    Gerijpt door de tijd.

    Graag meer van dat.

    Sofie Sanders

    BeantwoordenVerwijderen