vrijdag 21 oktober 2011

Gelezen : De waan van Montano (Enrique Vila-Matas)

Veel ‘bladwijzers’ voor Enrique Vila-Matas


Ik moet eerlijk bekennen dat ik, net als zoveel bibleden, tijdens het lezen heel wat tussen de bladzijden van een boek stop. Niet alleen om aan te duiden waar ik gekomen ben, maar ook om plaatsen aan te duiden, waar een mooie zin of een interessante gedachte staat. Die ik dan later herlees of zelfs opschrijf.

Mijn beoordelingssysteem voor boeken werkt dus niet met sterren zoals in boekenbijlagen, maar met alles dat kan dienen om tussen een boek te steken (maar geen oorstokjes e.a.)… Er is ook geen maximum aantal snippers dat een boek kan krijgen. In ‘De waan van Montano’ het boek van Enrique Vila-Matas dat ik nu aan het lezen ben, zitten er al zeven snippers papier (en een echte bladwijzer) en ik ben nog maar halverwege.

Wat het boek zo goed maakt ? Het verhaal, maar ook het ‘metafictionele’ aspect (in het tweede deel legt hij bijvoorbeeld uit hoe het eerste tot stand gekomen is en wat ‘waar’ is, wat niet), het literair ‘parasitisme’ (hij citeert voortdurend andere schrijvers, maar kloppen die citaten wel ?), de rake formulering…

Waarover het gaat ? De ziekte die literatuur heet…

2 opmerkingen: