dinsdag 19 juli 2011

Gelezen : twee vrouwen....Hustvedt en Ndiaye

Ik had al een tijdje een vermoeden, maar nu weet ik het zeker : ik heb iets met vrouwen. In het algemeen en ook wat muziek betreft (ik moet dringend nog eens paar muzikale venten in deze blog smokkelen...) en zeker ook op het vlak van literatuur. In mijn zomerbagage zaten twee sterke romans van twee even sterke dames over meerdere al dan niet sterke vrouwen. Warm aanbevolen - zo mogelijk in de oorspronkelijke taal (en ik hoop dat de vertalingen uitstekend zijn).
Siri Hustvedt - allang uit de schaduw van Paul Auster - schreef een klein boekje "The Summer Without Men". De meningen zijn verdeeld bij de recensenten - maar ik vond het bijzonder knap (misschien ietwat te doorzichtig geconstrueerd), met een aardige saus literatuurkennis erbovenop - en ik genoot nog eens van dit heerlijk wendbare Engels.
Marie Ndiaye schrijft dan weer prachtig Frans - een beetje weerbarstig en moeilijk te temmen in het begin, maar daarna is het genieten. "Trois femmes puissantes" (bekroond met de Goncourt 2009 en recent nog met de Europese Literatuurprijs) - drie verhalen over drie vrouwen, fascinerend, mysterieus en subtiel verweven. Verhalen van mislukking, verdriet, afstand, pijn, liefde - verhalen van sterkte die niet evident is. En Afrika dat zich moeilijk laat lezen. Schitterend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten