dinsdag 28 december 2010

Lijstjestijd 2 : Eindejaarslijstjes....stimulerend of deprimerend ?

De literatuurbijlagen staan weer vol van "beste boeken van 2010"....en zucht van verlichting : ik heb er daar toch 3 (drie !) van gelezen (waarvan 2 jongerenboeken - Moerasmeisje / Heivisj). En ik vraag me af of ik dan misschien nog met de beste boeken van vorig jaar bezig was, of ben blijven steken in de jaren 60 (je wordt ouder....) of erger nog, dat ik misschien minder goede boeken gelezen heb ??? Laat ik dan maar denken dat ik minder voor de hand liggende keuzes heb gemaakt.
Maar ook in de lijstjes van de kenners valt heel wat minder evidente literatuur te sprokkelen. En daarom hierbij een lijstje van "nog te lezen" - misschien leest er wel iemand met mij mee.

Tony Judt : Het land is moe
Peter Buwalda : Bonita Avenue
Laurent Binet : HhhH
Hans Achterhuis : Utopie van de vrije markt
Hans Keilson : In de ban van de tegenstander
Peter Englund : De schoonheid en het verdriet van de oorlog
Bart Vercauteren : Het graf van de voddenraper
Edgar Hilsenrath : Het sprookje van de laatste gedachte
Meir Shalev : Het zat zo
Nassim Taleb : De zwarte zwaan
Alessandro Baricco : Emmaüs
Ana Novac : De mooie dagen van mijn jeugd
Joke van Leeuwen : Toen mijn vader een struik werd
Ali Sethi  : De wensmaker
Leo Pleysier : Dieperik
Mircea Cartarescu : De wetenden
Tine Mortier : Mare en de dingen
Christophe Vekeman : 49 manieren om de dag door te brengen
enz......

En met de keuze voor "Ademschommel" van Herta Müller als beste boek van 2010 ben ik het roerend eens !!


En uitgerekend vandaag begint "De papieren man" ook met intrigerende lijstjes.....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen