maandag 23 augustus 2010

Gelezen : Koerikoeloem (Tjitske Jansen)

Collega Jan (van Harelbeke) belde een hele tijd geleden op met de vraag of wij geen zin hadden om iets te programmeren met Tjitske Jansen. Wij hebben altijd zin. En dus komt ze ook naar de Ieperse bib op 17 september. Meer informatie volgt.
Maar wie is Tjitske Jansen ? En wat schrijft ze ? Daarom een bundel van haar mee naar huis genomen : Koerikoeloem (2007) - een aardige titel die mij eventjes terugvoerde naar de tijd van de progressieve spelling en mijn kritiese periode. Bekroond met de "Anna Bijns Prijs 2009" staat er ook nog op.
En dan lees je/ik de eerste pagina : Er was iemand die zei : "Kijk, dit is nou tufsteen".
En je bent helemaal verkocht natuurlijk. Zo gaat het de hele tijd door : Er was iemand... En je leest haar curriculum in korte tot zeer korte alinea's - poëzie waarin taal je meevoert en je weet niet meer dat je poëzie leest - zo moet poëzie zijn, denk je dan.
Een pareltje.
"Er was een helderziende vrouw die me aanraadde een anti-aanbakpan te kopen. Dat zou me veel tijd besparen".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen