woensdag 19 mei 2010

Jovan Rakidzic - 19 mei tot 19 juni



In oktober 2007 liep in de galerie Atrium van de Openbare Bibliotheek van Belgrado een overzichtstentoonstelling van Jovan Rakidzic (Dobrica ; 1944). In Ieper presenteren wij nu een kleine pendant hiervan : 5 schilderijen uit privé-bezit, speciaal op klein formaat vervaardigd (om transport te vergemakkelijken). Jovan Rakidzic is professor aan de Universiteit van Novi Sad – Kunstacademie en schildert in zijn atelier in Belgrado. Hij behaalde meer dan 30 onderscheidingen in eigen land en daarbuiten – en er werden intussen meer dan 40 tentoonstellingen met zijn werk georganiseerd.
In zijn eigen woorden : “ik probeer de waarheid van onze tijd weer te geven in een puur plastische taal zonder gebruik van elementen uit de zichtbare werkelijkheid – in mijn werk is alles emotie en expressie – alles is kleur en de doordringende weerklank ervan – ik wil dat er een sterke suggestie van uitgaat met gebruik van hedendaagse expressie en de rijkdom van de taal van het schilderen – ik probeer met de essentie van een schilderwerk op een creatieve manier gestalte te geven aan diep en pijnlijk bewustzijn – ik zoek naar samengaan van ethisch en esthetisch”
De kleine tentoonstelling is te zien van 19 mei tot 19 juni.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen